ÇED / PTD
ÇED
Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED), gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaların bütünüdür.
Ekonomik ve sosyal gelişmeye engel olmaksızın çevre değerlerini ekonomik politikalar karşısında koruyarak, yeni proje ve gelişmelerin çevreye olabilecek sürekli veya geçici potansiyel etkilerinin sosyal sonuçlarını ve alternatif çözümlerini, ilgili tüm tarafların görüş, kaygı ve önerilerini de dikkate alarak işletme öncesi, işletme sırası ve işletme sonrasını da içine alarak değerlendirilmesinin, izlenmesinin ve denetlenmesinin yapıldığı bir süreçtir.
ÇED RAPORU
ÇED çalışmalarının ve sürecinin değerlendirmelerini içeren rapor ÇED raporu olarak adlandırılır.
ÇED’İN GEREKLİLİĞİ
Planlanan projeler veya faaliyetler ile ilgili olarak;
29.07.2022 tarih ve 31907 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği'nin;
- EK-I listesinde yer alan projeler için ÇED Raporu hazırlanarak “Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu” kararı alınmadıkça
- EK-II listesinde yer alan projeler için Proje Tanıtım Dosyası hazırlanarak “Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir” kararı alınmadıkça
ÇED Yönetmeliğinin 6. Maddesinin 3. Bendi gereği “bu projelerle ilgili teşvik, onay, izin, yapı ve kullanım ruhsatı verilemez, proje için yatırıma başlanamaz ve ihale edilemez”.
ÇED VE PROJE TANITIM DOSYASI FORMATI
ÇED/Proje Tanıtım Dosyasının hazırlanması sürecinde ÇED Yönetmeliği Ek-3 ve Ek-4’te açıklanan ÇED ve Proje Tanıtım Dosyası Genel Formatı esas alınır. Bu formatlar; projenin tanımı ve amacını, seçilen yerin konumunu, proje yeri ve etki alanının mevcut çevresel özelliklerini, projenin çevreye etkisini, alınması gereken önlemler gibi bölümleri içerir.
ÇED RAPORU NASIL HAZIRLANIR?
Planlanan projeler ve faaliyetler ile ilgili olarak ÇED süreci başlatılır ve ÇED/PTD Genel Formatı esasında rapor yazılır ekleri düzenlenir.
ÇED NİHAİ KARARI NASIL ALINIR?
ÇED Yönetmeliği’nin;
- EK-1 listesinde yer alan projelerle ilgili hazırlanan ÇED Raporları, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na sunularak ÇED Kararı Bakanlıktan alınır.
- EK-2 listesinde yer alan projelerle ilgili hazırlanan Proje Tanıtım Dosyaları, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın taşra teşkilatı olarak illerde bulunan Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine sunularak ÇED Kararı İl Müdürlüklerinden alınır.
ÇED / PTD’NI KİMLER HAZIRLAYABİLİR?
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlar bu hizmeti verebilmektedir.